Миналия месец обсъдихме възможностите за регистрация на фирма, с която да продавате легално своите ръчно изработени бижута – с помощта на посредник, самостоятелно на място в Агенцията по вписванията и самостоятелно он-лайн. Разбрахме какви са плюсовете и минусите, както и колко приблизително средства за такси и хонорари са ни необходими при всеки вариант. В процеса на регистрация на фирма ще трябва да предвидим и някои други, по-дребни, но далеч не незначителни плащания.
Нека обобщим необходимите суми, които ще трябва да заплатите на отделните етапи по регистрацията на фирма.
1. Запазване на име на фирма – такса 50 лв. Банкова такса – 2 лв. Вече споменахме, че това е сума, която можете да си спестите, ако изберете специфично име за фирмата си и проверите свободните имена в Сайта на търговския регистър навреме.
2. Изготвяне на необходимите документи – както вече сте разбрали от първата част на статията, тук цената може много да варира. Можете да подготвите сами документите с помощта на примерните материали в търговския регистър, както и да се доверите на специалист. Не забравяйте, че цените са различни за различните правни форми, както и че в някои случаи ви е необходима нотариална заверка на документи – разход, който няма как да избегнете. Минималните адвокатски хонорари (определени са с наредба и се спазват задължително) са в размер на 50 лв. за ЕТ и 100 лв. за ЕООД/ООД, като достигат и до 250 лв. за регистрация на АД. Тези минимуми обаче са задължителни за услугите на адвокатите, така че някои фирми предлагат по-ниски цени – ако услугата се извършва от счетоводител или друг специалист. Няма изрично изискване посредникът да е адвокат. Предвидете поне 10 лв. на човек за нотариални такси, ако ще имате и съдружници, и поне 20 лв. за регистрация на ЕТ, тъй като трябва да заверите повече документи.
3. Откриване на набирателна сметка (за ООД и ЕООД) и получаване на удостоверение за открита набирателна сметка – различните банки предлагат различна цена за тази услуга, като минимума е 5 лв. На този етап трябва да се разделите и със сумата, която сте избрали за начален капитал. Минимумът е 2 лв, но ви препоръчвам да внесете поне 100-тина лв. или друга реалистична сума. Носете си и комплекта с попълнение документи за Агенцията по вписванията. За заветното удостоверение за внесен капитал пък ще трябва да заплатите минимум 20 лв., то е задължително за комплекта документи, който подавате в Агенцията по вписванията. Издаването на документа отнема различно време при различните банки, като минимума за стандартна услуга е 1 ден, т.е. няма да се справите с едно отиване до банката.
4. Подаване на всички документи в агенцията по вписванията – 35 лв. за ЕТ, 160 лв. за ООД/ЕООД (110 лв. ако плащате он-лайн) – това са задължителните държавни такси, освен това ще трябва да заплатите банкова такса – 2 лв. и хонорара на посредника, ако сте избрали да работите с такъв. Документите ви включват задължителните декларации, договори и др. (пълен списък, нагледни примери и инструкции за попълването на всеки един документ можете да намерите на сайта на Търговския регистър), копие от платежното нареждане за таксата за регистрация и документите от банката.
5. Обявяване на новата фирма и удостоверение за вписване – ще трябва да изчакате известно време фирмата ви да бъде регистрирана – максималния законово установен срок е 1 месец, но обикновено става за няколко дни. Следете сайта на Търговския регистър (www.brra.bg). Удостоверението можете да получите веднага след обявяването на фирмата и заплащането на необходимата такса за издаване – 7 лв.
6. Фирмен печат – има изисквания за задължителните размери и съдържание на печатите, но т могат да бъдат изработени в почти всяка рекламна агенция, а служителите ще ви упътят какво точно да изберете. Изработката може да отнеме два-три дни, а цените започват от около 20 лв.
7. Откриване на разплащателната и закриване на набирателната сметка – след като си получите готовия печат е време да го включите в действие! Първата ви възможност ще бъде при откриването на разплащателна сметка на фирмата (задължително). Таксите са различни при различните банки, като започват от 10 лв. за откриването на сметката. Освен това се заплаща и месечна такса за обслужване на сметката (най-ниската е 5 лв.), а някои банки изискват и минимална първоначална вноска, както и поддържане на задължителен минимум по сметката. Ако с регистрацията на фирма тепърва избирате банка, с която да работите или не желаете да използвате услугите на банката, която използвате за лични цели, проучете добре таксите и условията. Освен печата ви е необходим и дружествения договор (ООД) или учредителния акт (ЕООД) на фирмата, а най-добре носете със себе си комплекта документи на фирмата, или попитайте предварително в банката. Откриването на сметката става веднага, след което вече можете да закриете набирателната си сметка и да прехвърлите капитала си по разплащателната, да направите първите си покупки и разбира се – да получите първите си плащания като фирма.
Дори да изберете регистрация с посредник е полезно да сте наясно с процеса на регистрация на фирма, необходимите документи и средства. Това ще ви помогне да изберете най-добрата оферта и да спестите средства и време. Имайте предвид, че задълженията и разходите ви далеч не приключват с регистрацията на фирмата – тепърва ви предстои да се сблъскате с различни разрешителни или лицензи/патенти, с плащането на данъци и осигуровки, както и с митичното чудовище Счетоводно Отчитане.
Не забравяйте, че винаги можете да използвате коментарите на блога и форума на Marabu.bg за да обмените опит и идеи!
® Цялото съдържание на този сайт е предмет на авторското право на Marabu.bg и Екселент Експертс ЕООД. Това съдържание не може да бъде копирано, възпроизвеждано или използвано по друг начин без изричното ни съгласие. Вие можете да копирате и възпроизвеждате отделни части от статиите ни при условие, че се позовавате на източника и поставяте линк към него.
Начинът на отваряне на линка не следва да въвежда потребителя в заблуждение по отношение на Marabu.bg и дейността, която развиваме, както и да уронва престижа ни.
Здравейте, изработвам бижута със Сваровски елементи и сребро, като за момента го правя единствено и само за собствено удоволствие. Искам обаче да разширя дейността си и да започна да продавам бижутата си в собствен интернет магазин.
В тази връзка, имам следния въпрос (ако разбира се можете да ми отговорите) – трябват ли ми някакви допълнителни регистрации или разрешителни, отнасящи се до това, че искам да използвам сребърни елементи (тел, кукички и др.) в бижутата си?
Здравейте, Тони! Да, трябва да се издаде специално разрешително. Прави се в Министерство на финансите, а също така има и лаборатории, в които се проверяват и маркират произведените бижута. За подробна информация можете да се свържете директно с министерството по телефона или като отидете на място. Освен това имайте предвид, че Ви трябва и специално одобрение от Сваровски, за да използвате логото MADE WITH SWAROVSKI ELEMENTS на сайта си или върху етикетите/опаковките/рекламните материали на Вашата фирма или марка.