Възстановяването от икономическата криза и последвалата я стагнация е бавно и продължително, а за съжаление някои от вас сигурно вече са усетили ефектите на икономическата обстановка върху своя бинес с ръчно изработени бижута. Нормално е в тежки времена хората да компенсират намалелите си доходи, като се отказват от някои дребни (и не чак толкова дребни удоволствия). Няколко полезни действия обаче ще ви помогнат да останете в списъка с позволените месечни разходи на своите клиенти, а защо не – и да привлечете нови.
Как да предпазим своя бизнес с ръчно изработени бижута от влиянието на кризата?
1. Намалете разходите – това е първата, и една от най-важните антикризисни мерки. Начините да намалите разходите си далеч не се изчерпват с механичното им орязване. Много добър вариант да спестите от разходите си представляват промоционалните оферти и разпродажбите – понякога те ви позволяват да спестите половината, и дори повече от стойността на покупката си. Ако доставчиците ви предлагат икономична доставка (по пощата вместо с куриер или до офис на куриерска фирма) – възползвайте се – така можете да съчетаете намаления разход и с полезна разходка на свежия пролетен въздух. Друг изгоден вариант е участието в програма за лоялни клиенти, ако вашият доставчик предлага такава. Програмите за лоялни клиенти обикновено предлагат намаление за редовни клиенти – колкото повече купувате, толкова по-изгодно намаление предлага търговеца. Поинтересувайте се от програмата на вашия доставчик, и изчислете каква инвестиция за участие в програмата можете да си позволите и каква ще бъде възвращаемостта и – т.е. за колко време ще възстановите вложените средства с приспадането на намалението от бъдещи поръчки. Освен това, много търговци предлагат стоката си и на едро, на много по-ниски цени – това е друга възможност, от която можете да се възползвате, за да намалите разходите си за материали.
Огърлица от мъниста и рециклирани капачки от бирени бутилки на израелския дизайнер дизайнер Йоав Котик – разбира се, ако никога досега не сте работили с рециклирани материали, трудно ще постигнете дори задоволителен резултат – необходими са доста упражнения, а понякога – и специални инструменти
Вместо това, възползвайте се от нарастващата популярност на рециклирането, за да спестите разходите си за опаковки, като при тази красива опаковка от стар нотен лист
2. Изберете правилната реклама – Често по време на криза първия разход, който се съкращава е рекламата. Продажбата на бижута обаче е бизнес, който позволява да си направите почти безплатна реклама. Добър начин да промотирате бизнеса си е да организирате благотворителна разпродажба – подарете известен процент от печалбата си на местно читалище, детски танцов ансамбъл или дамски/детски спортен клуб. Можете да използвате и социалните мрежи като Facebook и Myspace, за да рекламирате бижутата си и дори – за да ги продавате он-лайн. Не забравяйте да поставяте по две визитки в опаковката на всяко бижу, което изпращате на клиент – по този начин печелите безплатна реклама от клиент – ако близките и приятелите на клиентката ви харесат бижуто, тя ще разполага с допълнителна ваша визитка, която да им предостави.
3. Завладейте нови пазари – ако досега сте продавали „на живо“, направете си уебсайт, акаунт в някоя от специалните платформи за продажба на ръчно изработени изделия, а защо не и профил с вградена количка за пазаруване във Фейсбук. Ако пък продажбите ви са били съсредоточени само в мрежата, опитайте с организирането на бижу-парти, или – да предложите на консигнация част от произведенията си в местно магазинче за дрехи (изберете малко магазинче, което предлага по-скоро бутиков тип стока – така можете да се разберете със собствениците да предложите бижута, които се съчетават с изложените облекла) или салон за красота.
Ако досега сте продавали само в магазин, опитайте да публикувате бижутата си и в Etsy или DaWanda, ако пък продажбите ви са съсредоточени във виртуалното пространство – опитайте да търгувате и „на яве“ като предложите бижутата си на консигнация в квартален магазин или козметичен салон
4. Предложете нова услуга – ако досега сте продавали само собствени модели, можете да предложите изработка по поръчка с модел на клиента или материали/цветове по избор, ремонт или редизайн (преработка на старо бижу, обикновено с добавяне на нови материали) на бижута. Друг полезен ход е да научите нова техника за изработка на бижута – по този начин ще освежите стила си без да го променяте, което може да ви донесе нови клиенти.
5. Обърнете допълнително внимание на клиентите си – задръжте новите и активизирайте старите си клиенти с помощта на специални промоции. Поддържайте връзка с клиентите си, особено редовните такива и периодично предлагайте промоционални оферти, като например подарък – чифт обеци към закупено колие или талон за намаление при повторна покупка (можете да го направите поименен или с право на преотстъпване на приятел, за да научат повече хора за вас). Предлагайте регулярни намаления и бонуси, но избягвайте да намлите изцяло цените, на които предлагате бижутата си – веднъж намалени, трудно ще можете да ги повишите отново без това да се отрази негативно на преценката на клиентите ви.
Най-важното, разбира се, е да не се отчайвате. Дори и да срещнете временни затруднения в период на криза това е обяснимо. Дребния бизнес често е много по-гъвкав от големите компании и съм убедена, че ако помислите трезво и спокойно, можете да се досетите за поне още толкова начини да се справите с тежката икономическа обстановка, колкото съм ви предложила и аз. Важно е да планирате приходите и разходите си добре – особено ако бизнеса с бижута е основният ви източник на доходи. С подходящата организация и добра финансова дисциплина обаче, можете не само да не усетите кризата, но дори да увеличите продажбите и приходите си. Сигурна съм, че ще го направите!
® Цялото съдържание на този сайт е предмет на авторското право на Marabu.bg и Екселент Експертс ЕООД. Това съдържание не може да бъде копирано, възпроизвеждано или използвано по друг начин без изричното ни съгласие. Вие можете да копирате и възпроизвеждате отделни части от статиите ни при условие, че се позовавате на източника и поставяте линк към него.
Начинът на отваряне на линка не следва да въвежда потребителя в заблуждение по отношение на Marabu.bg и дейността, която развиваме, както и да уронва престижа ни.