Принципи в дизайна на бижутата – движение

След статиите за баланс, пропорция и акцент, в които откроихме най-важните моменти, продължаваме с още един от принципите в дизайна – движение. В настоящата публикация, ще разберете как да го прилагате в изработката на бижута, така че те да придобият притегателна и магична сила.

Движението се изразява в пътя, който погледът на зрителя проследява при вида на някое бижу. Дизайнерът, аранжирайки елементите по съответен начин, може да го управлява и да акцентира върху конкретни детайли. Създава се атрактивна и разнообразна визия.

Обикновено окото следи доминиращи елементи, например – линии, ръбове, степенувани размери, повтарящи се форми, мъниста в преливаща от тъмно към светло или от един в друг цвят гама. Създаваното движение може да бъде преливащо в цялата композиция или прекъсвано от фокусен елемент.

Ще разгледаме няколко начина за подреждане на елементите в дизайна, чрез които можете да създавате определен визуален ефект и посока на движение.

Повторение

Употребата на повторение за създаване на движение се изразява в регулярно или нерегулярно редуване на елементите от дизайна. Можете да изберете дали да редувате отделни елементи или група от няколко. При зодиакалното бижу за Везни редувахме ръчно изработени халкички с мъниста опал. По този начин се подчертава красотата им, а погледът ни естествено проследява висулката в колието. Интересен ефект се получава при повторението на определена цветова шарка или плавна преливка, както ние направихме в гривната Морска вълна. Друг ефектен случай е повторението на съчетание между едър детайл и придружаващи го групи от ситни елементи.

   

Ритъм

Ритъмът е резултатът от повторение, което води окото от една зона към друга, със строго движение на еднакви групи от елементи. Създаването на ритъм може да се дължи и на повторение на редуващи се в определен ред цветове. В гривната Плодова градина създаденият ритъм се основава на редуване на композиции от мъниста с различна форма и размер, но в точно определено съчетание от цветове. Колие тип Rosary е ритмична комбинация от мъниста аметист и метални мъниста Бали, сред която изпъква  висулката от едър розов фасетиран ахат.

   

Действие

Движението може да бъде създавано вследствие на действие, носещо живот и активност в композицията на бижуто. Получава се при бижута с верижки, висящи обици и огърлици с много нанизи – всички те се поклащат закачливо при носене и предизвикват вниманието на околните. Същият ефект можете да постигнете, ако степенувате мъниста с еднаква форма, подредени в наниз едно след друго или добавени на края на висящи верижки. Този метод спазихме в комплекта Tutti-frutti. Обиците и колието с дизайн от мъниста багрен нефрит и декоративни капачета за мъниста върху телчета, са закачливи и предизвикващи вниманието.

При Бижуто за зодия Водолей, макар и изградено само от висулка, с лек  въздушен дизайн се създава интересно кръгово движение. Около център с мъниста Тохо се повтарят по еднакъв начин къси кръгчета от тел с мъниста аметист и по-дълги с кристали Сваровски.

   

Очаквайте и останалите статии за  принципите в дизайна, за да се чувствате уверени, когато изработвате сами своите бижута!

Сподели:
Тази статия е публикувана в Училище по дизайн. Запазете постоянна връзка.

2 Responses to Принципи в дизайна на бижутата – движение

  1. Мисис Л. says:

    Цялата поредица е невероятно полезна. Благодаря Ви, че споделяте знанията си с нас.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*