АЗБУКА НА ФОТОГРАФИЯТА
Пр.1. Понякога облаците в небето над България са много живописни. Правилната експозиция, както обикновено, е в основата на емоционалното възприемане на природните феномени.
Правилната експозиция е в основата на добрата фотография. От нея зависи точното предаване на цветовете, фокуса, разработването на важните детайли, тоналността на снимката и крайната й визия. Всъщност експозицията е количеството светлина достигащо до цифровата матрица или фотолентата. Тя се контролира с помощта на блендата (1:2,8;1:4;1:5,6 …. 1:16) и скоростта на затвора ( 1/30, 1/60, …. 1/500 сек), в зависимост от силата на падащата върху заснеманите обекти светлина.
Пр.2. Този красив букет от жълти рози е с добре разработени нюанси на цветовете, което го прави атрактивен и свеж. И в този случай, експозицията (правилният избор на бленда и скорост ) е в основата на хубавата фотография.
Експозицията се определя и в зависимост от чувствителността на филмовата лента (матрицата). В момента е приет световен стандарт – ISO. Филмовите ленти имат чувствителност в последователност, подобна на отвора на блендите или скоростта на затвора на фотоапарата. Градацията е, че всяка следваща чувствителност е два пъти по-висока от предходната например: ISO 25, ISO 50, ISO 100, ISO 200 и т.н. Чувствителността на цифровата матрица се задава в по-детайлни стойности – например ISO 640. Това прави сензора по-чувствителен при слаба светлина. За съжаление, това е свързано с влошаване на качеството на изображението – появяват се така наречените „хало“ ефекти – несъществуващи пиксели в изображението, „шум“, повишена „зърнистост“ и в крайна сметка – лошо качество на снимката.
Пр.3. Тази живописна крава „пасе“ в центъра на Мюнхен. Макар, че времето бе облачно, предпочетох да снимам на ISO 100, за да гарантирам добро качество на изображението.
Бих ви препоръчал възможно най-ниска стойност на ISO : 100 – 200. Това ще ви гарантира оптимално качество на изображението. Трябва да уточня, че в автоматичен или „програм“ режим на снимане, вие не може да контролирате какво да е ISO – то при дадената снимка.
Пр.4 и Пр.5. На първия кадър определянето на експозицията е направено по интегрален метод (отчетена е отразената светлина, усреднено в целия кадър). Поради факта, че в 80% от изображението попадат морските вълни, то бялата чайка е преекспонирана. На втория кадър е използван метод на измерване с превес на централната зона и всички детайли от оперението на чайката се виждат добре.
Посетете личния сайт на доц. Динамир Предов http://dinamirpredov.org/ и проследете майсторската му работа.