„Три пъти мери, веднъж режи!“, „Тримата братя и златната ябълка“, „Трите прасенца“, „Златокоска и трите мечки“. С числото три са формулирани заглавията на едни от най-известните класически приказки, а ключови поговорки се обосновават с неговата философия. В обвързаните едно от друго минало, настояще и бъдеще, начало, среда и край, режисьорската реплика „Светлина, камера, действие!”, триактови пиеси, триединството в християнската религия също се корени числото три. Всичко това представя непреходната концепция за комбиниране на три елемента. В нея се крие и ключето към изграждането на съвършена и балансирана композиция. В поредица от няколко публикации ще ви дадем интересни примери как да ги прилагате в дизайна на бижутата.
Човешкото око много лесно разпознава композиция от три обекта. Възприема ги като едно цяло и ги запомня по-бързо. Има няколко подхода, чрез които можем да спазим правилото на тройката и да постигнем хармония в композицията на бижутата. Можете да организирате елементите така, че да са групирани по три или визуално да образуват триъгълник. Сами ще се убедите, че така се получава съвършен резултат.
Триъгълникът следва правилото на тройката като чисто геометрична форма. Откриван в творбите на най-известните художници, той е едно от най-силните композиционно изграждащи средства. Организира единство, добавя нотка на визулна динамика. Трите връхни точки и свързващите ги линии осигуряват фокусен център и баланс. Окото на зрителя не пробягва настрани, а попада точно в очертаните от него рамки. Използвайте го смело – сменяйте неговата ориентация, посока и тежест. Ще ви даде свобода да съчетавате материалите по способен и професионален начин.
Единият от подходите за спазване на правилото на тройката, е да инкорпорирате мъниста и елементи, като закопчалки, халкички, държачи, висулки с триъгълна форма. Използвахме този принцип в бижуто за зодия Дева. В наниза от далматински яспис, червен корал и седеф вмъкнахме едри триъгълни мъниста вулканична лава в чаенозелен цвят. Те са интересен фокусен център в дизайна и придават екзотичен привкус. За да обвържем обиците в комплект с колието, повторихме техния триъгълен контур. Формата им постигнахме с помощта на мъниста яспис и бижутерийни телчета. Второто колие е част от моделите ни за мини-курса Винтидж техники. С традиционната българска техника за плетена дантела Кене изработихме ажурен триъгълник, прикрепен за къса пънделка.
Друг метод е да групирате отделните елементи, така че визуално да постигнете триъгълни полета. Това може да стане с употребата на палитра от цветове, степенуване в дължините на верижки или използване на специфични техники. Важно е да изградите три връхни точки, които да образуват триъгълник. Те може съвсем видимо да подсказват за формата или подсъзнателно да провокират усещане за нея.
Следващите два модела от кутията на Ателие Марабу са интересен пример как с кръгчета с различен диаметър можем да постигнем ефектна триъгълна композиция. Бързо и лесно можете да си спретнете Колието с корковите тапи – подготвихме ви полезен видеоурок в нашия канал в YouTube.
Двете огърлици представят много точно подхода за визуално изграждане на триъгълник чрез различни дължини на висулки от нанизи и верижки. Използвайте в най-ниската им част малко по-едри мъниста, за да подчертаете ефекта. За тази цел в първото бижу използвахме кехлибар в неправилна форма, а във второто – кристали Сваровски.
С техниките Свободно моделиране с тел и Инструменти за работа с тел можете да развихрите фантазията си за нови творчески предизвикателства. С повече практика лесно ще постигнете желания дизайн. При обиците от първата снимка изработихме атрактивен триъгълен елемент. За да засилим неговата симетричност, добавихме висулки от капки чешки кристал. Във втория чифт, между две кръгли рамки от черна гъвкава тел с усукване създадохме приятен ритмичен триъгълен мотив. В центъра добавихме разделител за нанизи Сваровски с два отвора. Благодарение на неговата трапецовидна форма запазихме посоката на триъгълниците, сочещи с върха навътре. Така постигнахме балансирана и стегната композиция.
Очаквайте интересно продължение по темата! Ще се радваме да коментирате и споделите вашите идеи и любими подходи за изграждане на композиция
Pingback: Правилото на тройката – златната ябълка в дизайна на бижутата II | Marabu.bg блог
Pingback: Правилото на тройката – златната ябълка в дизайна на бижутата III | Marabu.bg блог