Съкровищата на Изтока – японски мъниста Тохо

Marabu-blog-615Ситните мъниста зрънца имат безброй приложения при ръчната изработка на бижута – можем да ги нанизваме на така актуалните многобройни нанизи, да изплитаме елементи или цели бижута с някоя от ефектните техники за плетене с мъниста, да украсяваме бижута от тел, полимерна глина и други нестандартни материали или да създадем красиви бродерии, бродирани накити и предмети за бита.

1. Как започва всичко?

Докато традициите в производството на стъклени мъниста на чешките и италианските им колеги датират от векове, японците се захващат с този занаят едва през 30-те години на миналия век. Традиционните японски перфекционизъм и внимание към детайла обаче казват думата си и днес Япония предлага най-качествените ситни стъклени мъниста, любими на много дизайнери на бижута, моделиери и представители на различни занаяти по цял свят.

На свой ред японските стъклени мъниста с марка Тохо са смятани за най-восококачествените мъниста-зрънца. Те се отличават с изключително правилната си форма, която е много важна за да бъдат бижутата ви съвършени. Името Тохо означава „Източни съкровища“ на японски, а продуктите на компанията са истински малки съкровища.

Компанията Тохо е създанена през 1951 година от Ичиджи Яманака, а фамилията Яманака и до днес е собственик на бизнеса. От малък цех в Хирошима, днес компанията разполага с огромен производствен комплекс, филиали, офиси и магазини в цяла Япония. Освен това, работи и с представители в цял свят.

Ичиджи Яманака създава компанията Тохо през 1951 година

През 1985 година компанията открива и „Гарасу но сато“ (Стъкленото селце) – комплекс от музеи, градини, изложбени зали и магазини, в които са изложени над 10 000 вида мъниста от целия свят. Комплексът се намира до фабриката на компанията в близост до Хирошима включва и ателиета, в които се провеждат курсове, а туристите могат да надникнат и в някои от производствените помещения.

Музейният комплекс Гарасу но сато (Стъкленото селце) край фабриката на Тохо в Хирошима

2. Философията на компанията.

Огромният успех на Тохо се дължи на стриктното придържане към философията на компанията „Винаги да се стреми да служи на обществото, винаги да се стреми към креативност и иновация и да устоява на потока на времето.“ Не случайно, семейство Яманака участва активно в дейността на компанията, като постоянно внася подобрения по машините и технологията за производство. Освен това, компанията организира ежегоден конкурс за бижута и изкуство от мъниста, в който участват дизайнери и художници от цял свят.  До смъртта си, през 2009 година, самият създател на Тохо – Ичиджи Яманака, лично посреща и развежда победителите (които освен световно признание, получават и едноседмична екскурзия в Страната на изгряващото слънце) във фабриката на Тохо в Хирошима и музея Гарасу но сато.

Логото на компанията

Днес Тохо предлага огромно разнообразие от висококачествени мъниста и бижутерийни аксесоари. Най-известните продукти на компанията са висококачествените мъниста-зрънца. Какво обаче ги прави толкова популярни?

3. Какво прави Тохо толкова популярни?

Мънистата Тохо се отличават най-вече с изключително правилната си и еднаква форма. Това е много важно, защото разликите в размера или формата на мънистата може да има пагубен ефект върху дизайна, или да ви принуди с часове да се ровите за да подберете максимално еднакви мъниста за работата си.

Кръгли мъниста-зрънца Тохо

Друга отличителна черта на мънистата Тохо са широките отвори за нанизване. Това е положителна характеристика от една страна, защото улеснява работата и разширява възможностите на дизайнерите – през широките отвори могат да минат различни видове нишки (включително такива с по-голям диаметър), а при плетене, тъкане или бродиране с мъниста нишката може да мине повече пъти през широките отвори. От друга страна, това означава също така и че при покупка ще получите по-голям брой мъниста за парите си – заради широките отвори мънистата Тохо са по-леки от останалите ситни мъниста, без това обаче да се отрази на здравината им.

Мъниста-тръбички Тохо

Тохо предлагат мъниста в различни форми (кръгли с диаметър 1 мм, 2 мм, 3 мм, 4 мм и 5,5 мм, тръбички, кубчета, триъгълничета, магатама, трежър) и размери в над хиляда цвята с различни кантове и висококачествени покрития, някои от които са собствена разработка на компанията. Едни от най известните продукти на компанията са мънистата Магатама (буквално „крива топчица“) с капковидна форма и ексцентричен отвор, както и цилиндричните мъниста Айко (кръстени на съпругата на г-н Яманака), които се славят като мънистата с най-безупречна форма в света.

Мъниста Тохо Магатама и цилиндрични мъниста Айко

Всички мъниста Тохо се произвеждат с внимание към детайла и, както гласи и слоганът на компанията „влагаме душа във всяко мънисто“, по строго определен технологичен ред, а продукцията преминава през няколко етапа на стриктен контрол на качеството.  Именно затова „източните съкровища“ осигуряват истинско японско съвършенство за дизайните ни вече цели 70 години.

Освен висококачествените си мъниста, Тохо произвеждат и доста здрава и приятна за работа синтетична нишка. Това е One G, подходяща за низане и плетене със ситни мъниста.

А вие работите ли с тях? Харесват ли ви? Споделете ни в коментар :)

Сподели:
Тази статия е публикувана в Под лупа. Запазете постоянна връзка.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*