Потапяща, контролираща, моделираща, движеща, променяща – такава е силата на рекламата…особено на тази в модната индустрия!
Тя има способността да влияе на нашите възгледи, стил и отношение. Още от нейното зараждане до днес, нейната мощ често излиза извън контрол, а хората в бизнеса рядко спазват моралните рамки…
Рекламата – игра на трикове
Доста неща са се променили през годините, но желанието на жената да бъде привлекателна и неспиращия глад за бижута винаги са били актуална и модерна тема. Възползвайки се от това, агенциите често прибягват до ловки трикове. Какви са те? Каним ви да ги проследим заедно чрез деликатно, романтично и красиво пътешествие назад във времето. Рекламите, изскачащи от стари списания и плакати, са и един от най-вълнуващите и интересни начини за стилово определяне и датиране на винтидж бижутата. Илюстриращи съвременните модни тенденции и течения, не можем да отречем, че са новаторски и по своему прекрасни. Те отразяват маниера, по който са се носили различните накити, как са изработени, светоусещането и естетическите принципи на дизайнерите и не на последно място отношението към жената и нейното възприемане от околния свят.
Кой диктува правилата?
Към края на 19 век правилата в дамската модата се диктуват основно от Париж, превърнал се в нейн своеобразен център, а мъжката от Лондон. След 1850 година във всички европейски държави и Америка започват да се издават първите модни журнали с илюстрации. От тях лъха женствена грация и романтика. Подвластни все още на разкоша на Ренесанса, бижутата са пищни и богато орнаментирани. Задължителен аксесоар е шапката с придружаващи я игли и брошки.
Модата по време на Бел епок…
Периодът от 1895 до 1914 година е известен като Бел епок. Властващ стил е Ар Нуво, характерен с изящни дрехи, разкошни бижута и луксозен начин на живот. Облеклото на жените разчупва традициите досега – стилът на всекидневната пола е елегантно разкроена от ханша надолу и по този начин елегантно се подчертава бюста. Появява се и сутиена. По-активният начин на живот освобождава дамите от многобройните панделки, широки ръкави и фусти, обемните капели са заменени от малки шапчици и бомбета, а през 1909 сред жените в Париж бързо се разпространява късата прическа.
1899г., 1913 г.
Модата по време на Ар деко…
През 1922 година откриването на гробницата на Тутанкамон и мистичните пирамиди предизвикват интереса към египетското изкуство. Така се появяват характерните за този период геометрични мотиви в изработката на бижутата. Засилва се влиянието на теченията кубизъм и дадаизъм дори и в модата. Изкуството на африканските и индианските племена се интерпретира в невиждани досега абстрактни етно комбинации от цветове и шарки. Изчистеният и семпъл дизайн на Коко Шанел, свързван с образа на момичетата от тази епоха, оставя трайни следи в модната философия.
1913г., 1920г.
Модата през 30-те
Заради навлезлия през 30-те години стандарт на 14-каратовото злато, изработването на първите синтетични изумруди и използването на пластмаси и нови видове глина в изработката на бижута, накитите стават по-достъпни.
1928 г., 1939г.
Лондонските фирми Asprey and Mappin & Webb залагат на производството на висококачествени конфекции в стил Ар Деко. Все повече жените залагат на комфорта и изчистената елегантна линия.
1939г., 1946г.
1948г., 1949г.
1950 г., 1955г.
Модата през 60-те…
В търсене на граждански, етнически и противовоенни права, през 60-те години на 20 век възникват множество социални движения. Те неминуемо се отразяват на теченията в модата и бижутерията. Появява се минижупът, сакото с двуредо закопчаване, високите ботуши тип „чизми“, тънкият висок ток, чарлстонът, големите слънчеви очила. Възниква бунтарското хипи движение, характерно със своя пъстър стил. В грима доминират ярките цветове — сини и зелени сенки за очи, подчертани с дебела черна линия. Към аксесоарите можем да добавим лентата за коса и кърпата за глава.
1958 г., 1967г.
Нашето винтидж пътешествие из модните корици приключва тук. 80-те и 90-те години, любопитни със своите рок, гръндж и пънк движения, са ни доста по-познати и излизат извън определението за ретро шик. Ако сме успели да предизвикаме интереса ви, ще добавим и специална втора част на публикацията.
Ето от къде почерпихме вдъхновение и материали за статията: