Основни композиционни правила – как да засилим въздействието на сюжетно важните (главните) елементи

Има няколко добре работещи композиционни похвата, които е полезно да прилагаме, когато искаме да направим хубави снимки.

Първият и най-разпространен похват е поставяне на сюжетно важния обект в предната част на фотографията. Зад него разполагаме всичко останало – това може да е интериор на помещение, планински пейзаж или неутрален фон.

Ил.3.1.Сандвичът от пресен хляб, сирене и домат е в предната част на композицията.

Друг похват е уедряването или окрупняването. Главният обект, заради който правим снимката, изпълва цялото пространство на изображението. Примерно, това е както при портретната паспортна снимка – в кадъра присъства само изображението на снимания човек.

Ил.3.2.Този прекрасен букет от жълти рози запълва цялото пространство на кадъра.

Трети похват е използването на контраста – примерно, ако снимаме оранжев портокал, той ще изпъква най-добре на син фон, ако снимаме червена ябълка, то тя ще изпъква на зелен фон и т.н.

Ил.3.3.Червено и черно е класическа комбинация и добър пример за правилото на контраста при подчертаване на главните елементи от снимката.

Четвъртият похват е свързан с фокусирането. Главният обект е добре фокусиран, а фонът зад него и предният план са разфокусирани (размазани). Това се постига, когато снимаме с по-отворена бленда – примерно 5,6 и дълго фокусен обектив.

Ил. 3.4. Фокусът е върху очите на детето.Благодарение на отворената бленда и дългият 200 мм обектив, задният план е ефектно размазан.

Пети похват е всички основни линии в снимката да водят към главния обект. Тук трябва да отбележа, че линиите могат да бъдат графични, но може да бъдат и мисловни. Примерно, ако снимаме майка и нейното дете, то мисловната „линия“ между тях е очевидна.

Ил.3.5. Линиите на листото от ляво и от дясно водят към една от точките на „златното сечение“, където е разположена водната капка.

Шести похват е светлинният акцент. Представете си горска поляна, където един слънчев лъч се процежда през листата на дърветата и осветява само едно красиво цвете. Този ефект се използва от фотографите снимащи в студио, за да насочат вниманието към конкретен обект.

Ил.3.6. Слънчевата светлина перфектно очертава контурите на този пролетен къпинов лист.

Съществуват още редица похвати, които може да се усвоят, анализирайки внимателно снимките, които са ни впечатлили. Обикновено добрите фотографи използват по няколко в своите снимки.

Ако искате да научите повече за работата на доц. Динамир Предов, можете да посетите личния му сайт  http://dinamirpredov.org/

Сподели:
Тази статия е публикувана в Професионална фотография за любители. Запазете постоянна връзка.

2 Responses to Основни композиционни правила – как да засилим въздействието на сюжетно важните (главните) елементи

  1. Хубаво е, че показваш на практика как изглеждат съответните похвати. Аз лично предпочитам фокусираният обект и разфокусираният фон, но разбира се изборът зависи от случаят.

  2. Roza says:

    Отново полезна статия! Благодаря!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*