Бленда – II

Друго важно приложение на блендата е възможността с нейна помощ  да се контролира дълбочината на рязко изобразяваното пространство или казано по друг начин – фокуса в изображението. Когато човек фокусира погледа си върху даден обект, всичко зад и пред този обект е размазано. В същото време, вие сте виждали пейзажни снимки, в които всички обекти са остро изобразени.

(всичко е на фокус). Това ни дава възможност да насочваме вниманието на зрителите върху тази част от кадъра, която считаме за най-важна.

Пр.6. На тази таблица е показана връзката между блендата и дълбочината на рязко изобразеното пространство.

 Дълбочината  на остро изображение в нашата снимка зависи от три неща:

1. От отвора на блендата – колкото блендата е по-затворена (по-голямо число, например F/16), толкова дълбочината на рязко изобразяваното пространство е по-голяма.

2. От фокусното разстояние на обектива. Тук ще поясня, че в повечето масови фотоапарати са монтирани вариообективи с променливо фокусно разстояние – от широкоъгълни – до дългофокусни. Колкото по-широкоъгълен е обиктива, толкова е по-голямо е остро изобразяваното пространство.

3. От разстоянието до обекта, върху който фокусираме – когато обектът е близо до нас, то остро изобразяваното пространство е по-малко.

      

Пр.7, 8, 9: Фотоапаратът е наклонен под ъгъл от 30 градуса спрямо равнината, в която са подредени картите. На първия пример фокусът е върху редицата на десетките, на втория – върху редицата на дамите, а на третия – върху асата. Блендата е максимално отворена на F/2,8. Ефектът е очевиден.

Пр.11.Тази снимка е направена точно отгоре. Фотоапарата е успореден на равнината, в която лежат картите – всичко е на фокус.

                Има още една тънкост. Когато равнината на фотоапарата е успоредна на равнината, която снимаме (например поставяме едно списание върху масата и го снимаме точно отгоре), тогава всичко е на фокус. Но ако снимаме това списание, като наклоним фотоапарата под някакъв ъгъл, то тогава фокус ще имаме само в мястото, където попада точката на автофокуса.

Пр.10. Снимката е направена с дългофокусен обектив.Фокусът е само върху топчето за голф.

Пр.12. Строени и готови за работа скутери. Фокусът е върху втория и третия мотоциклет. Снимката е направена с вариобектив 24 – 70 мм, на бленда  F/11.

Усетете изкуството на фотографията, като посетите личния сайт на доц. Динамир Предов http://dinamirpredov.org/

Сподели:
Тази статия е публикувана в Професионална фотография за любители. Запазете постоянна връзка.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*