Голяма част от съвременните фотоапарати (както любителските, така и професионалните) имат няколко възможности при определяне на експозицията. Това може да стане, като се отчете информацията от сензорите в целия кадър – използва се при пейзажни снимки, интериорни снимки с равномерно осветление или равномерно осветени натюрморти, портрети и т.н. Друга възможност е като се избере вариант, при който сензорите отчитат с приоритет отразената от снимания обект светлина в централната част на кадъра – кръг в центъра на снимката, който заема около 10% от кадровото пространство – този вариант е препоръчителен, когато снимаме групов портрет край морето или на ски през зимата. Понякога се налага да направим снимка на дребен (в сравнение с мащаба на снимката обект) на светъл или тъмен фон. Ако използваме класическото интегрално измерване, светъл обект на тъмен фон ще бъде преекспониран (ще липсват детайли в светлата част), а ако заснемем тъмен обект на светъл фон, то той ще бъде не доекспониран – пак ще липсват детайли. В тези случаи използваме опцията „спотово“ измерване. По този начин фотоапаратът измерва отразената светлина в кръг, с размери около 2,5% от размера на централната част на кадъра.
Пр.6, 7 и 8. Виждате един и същ обект, заснет на тъмен и светъл фон. В първия случай автоматиката на камерата е отворила блендата, във втория (на светъл фон) е затворила блендата и едва на третия кадър виждате правилно експонирана снимка.
Ще дам два примера:
Снимаме наши приятели през зимата в планината на снежен фон. Сензорите на фотоапарата ще отчетат силно отразената от снежната повърхност светлина и ще „затворят“ блендата – в този случай лицата на нашите приятели ще бъдат тъмни. В друг случай – снимаме дребен предмет на тъмен фон – сензорите на фотоапарата ще отчетат недостиг на светлина и дребният обект ще излезе преосветен. Пак ще липсват важни детайли.
Пр.9. Това е стандартната СИВА КАРТА с отразяваща способност 18% и върху нея зоновата система на Ансел Адамс – от плътно черно – до тебеширено бяло.
Има още една възможност – ръчно определяне на експозицията. Този вариант е предпочитан от професионалните фотографи, но те разполагат с ръчни светломери с различни опции, които им дават възможност да определят експозицията (комбинацията между бленда и скорост) в желаните от тях параметри. Те използват така наречените „Сиви карти“, които са изработени от фабрично тонирана в сиво хартия с отразяваща способност 18%.
Посетете личния сайт на доц. Динамир Предов http://dinamirpredov.org/, за да се вдъхновите за добри снимки.