Как и колко за регистрирането на бизнес с ръчно изработени бижута – I част

Започването на бизнес и регистрирането на фирма, без значение дали предметът ви на дейност е  инвестиционното посредничество или изработката и продажбата на ръчно изработени бижута не е спонтанно решение, а дълъг процес на проучване, планиране и организация.

Вече изготвихме своя бизнес план в десет лесни стъпки и придобихме представа за средствата, инструментите и материалите с които разполагаме, както и за тези, които ще ни бъдат необходими в бъдеще. Споменахме, че част от неизбежните разходи по стартиране на бизнес с ръчно изработени бижута ( а всъщност и на всякакъв друг бизнес) са таксите за регистрация на фирма и свързаните с тях разходи. Много или малко са те?

Зависи от много неща. Преди всичко зависи от това каква правна форма ще изберете (ЕТ, ООД, ЕООД или друга – очаквайте повече по темата в следващите публикации), както и от това дали ще наемете посредник (който може да бъде консултант, адвокат, счетоводител) за да извърши регистрацията от ваше име. Има някои малки разлики и в зависимост от това дали фирмата ви ще разполага с физически обект (магазин) или ще търгува само он-лайн и не на последно място – от това какви са общите ви разходи за стартиране на бизнеса и съответно каква част от тях ще отделите за регистрация и други свързани услуги.

Има няколко варианта на които можете да се спрете, всеки от които на различна цена.

1. Регистрация с посредник – той може да бъде юрист, счетоводител или друг консултант – няма изрично упоменато законово изискване. В тази ситуация ще заплатите задължителна държавна такса, различни банкови и нотариални такси, както и хонорар за извършената услуга. Тук цените могат да варират силно, в зависимост от избраната правна форма (цените са различни), набора от услуги – офертите на някои фирми включват и дребни допълнителни услуги като изработка на печат или предлагат пакетна регистрация и в НАП и НОИ и разбира се хонорара, който ще трябва да заплатите. По принцип цените за регистрация на едноличен търговец са най-ниски и включват по-ниска държавна такса, и нарастват за различните типове дружества.

Колко ще ви струва? Между 200 и 500 лв. в зависимост от типа фирма, който сте избрали и посредника.

Хитринка: Потърсете промоционална цена – някои фирми предлагат различни пакети услуги по регистрацията, месечни отстъпки, дори оферти за намаление в сайтовете за групово пазаруване. Има дори счетоводни къщи, които предлагат безплатна (заплащат се само държавните такси, но не и хонорар) регистрация на фирми при сключване на договор за счетоводно обслужване за определен период от време.

2. Регистрация без посредник, на място в Търговския регистър – принципно можете да направите регистрацията и сами, като изтеглите необходимите формуляри от сайта на Търговския регистър (http://www.brra.bg). Бланките могат да бъдат попълнени директно на компютъра ви и принтирани, а към тях да се приложат допълнителните документи (повече за тях във втора част). Таксата за регистрация (35 лв. за едноличен търговец, 160 лв. за ООД и ЕООД) се заплаща по банков път, което означава, че за нея се дължи такса превод. Ще ви се наложи да направите и някои други дребни разходи, като нотариални такси и различни банкови такси (като такси за откриване на сметка, за удостоверение за внесен капитал и за банкови комисиони). Ще трябва да заплатите и допълнителна такса от 50 лв. ако желаете Търговския регистър да резервира избраното име на фирмата ви предварително.

Колко ще ви струва? Между 100 и 250 лв. в зависимост от типа фирма и банковите такси.

Хиринка: Можете да спестите таксата за запазване на име на фирмата, ако сте избрали по-специфично название за своята фирма. За допълнителна сигурност проверете дали вече съществува такава фирма или името вече е запазено непосредствено преди да подадете документите си (от раздел Справки в ляво на сайта на Търговския регистър). Имайте предвид обаче, че ако използвате име и/или фамилия за името на фирмата си, вероятността то вече да е заето не е никак малка.

3. Регистрация без посредник, он-лайн – да, наистина – можете да регистрирате фирма и по интернет. Формулярите се попълват он-лайн, а таксите могат да бъдат платени чрез електронно банкиране или през платформата за безопасни он-лайн плащания ebg.bg, което може да ви спести някои такси за транзакция ( в зависимост от банката) и със сигурност ще ви спести време и усилия. Към формуляра трябва да прикачите сканирани копия на документите, чиито оригинали са на хартиен носител (протоколи, банкови документи, декларации и др.), а достоверността им се заявява с помощта на електронен подпис. Той ще ви бъде необходим и за подписването на самото заявление. Електронният подпис не е безплатен – цената за годишния абонамент, картата с информацията (вариантите са 2 – като сим-карта или като дебитна карта) и четецът за карта ще ви струват около 60-70 лв. Имайте предвид обаче, че при регистрация по електронен път ще получите намаление в размер на 50 лв от таксата за регистрация на ООД и ЕООД (т.е. ще заплатите 110 лв.) както и 15 лв. от таксата за запазване на фирма (ще заплатите 35 лв. ако прецените, че се нуждаете от запазване на фирмата). В бъдеще електронният подпис може да бъде използван за плащания към НАП и НОИ, както и за боравене със системата за он-лайн банкиране на обслужващата банка.

Колко ще ви струва? Между 100 и 200 лв. в зависимост от типа фирма и банковите такси, ако вече имате елктронен подпис.

Хитринка: Използвайте видео уроците на сайта на Търговския регистър за да видите нагледно как се извършва регистрацията он-лайн преди да пристъпите към действие и да регистрирате своя бизнес с ръчно изработени бижута.

Най-важното е да не мислите за всички тези суми като за такси, а като за инвестиция. Съобразяването със закона е неразделна част от всеки бизнес, и може да ви спести много проблеми. Препоръчвам ви да отделите нужното време и да се запознаете обстойно с документацията, публикувана на сайта на търговския регистър – прочетете нормативнитe документи и хвърлете един поглед на видео уроците, дори да нямате намерение да регистрирате фирмата си сами и особено – ако мислите да го направите, защото при неправилно изготвена документация ще получите отказ за регистрация и ще загубите време, усилия и пари.

Използвайте коментарите под статията за да зададете своите въпроси и да споделите своя опит относно стартирането на бизнес с ръчно изработени бижута с нас и останалите читатели на блога на Marabu.bg!

® Цялото съдържание на този сайт е предмет на авторското право на Marabu.bg и Екселент Експертс ЕООД. Това съдържание не може да бъде копирано, възпроизвеждано или използвано по друг начин без изричното ни съгласие. Вие можете да копирате и възпроизвеждате отделни части от статиите ни при условие, че се позовавате на източника и поставяте линк към него.

Начинът на отваряне на линка не следва да въвежда потребителя в заблуждение по отношение на Marabu.bg и дейността, която развиваме, както и да уронва престижа ни.

Сподели:
Тази статия е публикувана в Моето хоби ООД. Запазете постоянна връзка.

7 Responses to Как и колко за регистрирането на бизнес с ръчно изработени бижута – I част

  1. Pingback: Как и колко за регистрирането на бизнес с ръчно изработени бижута – II част | Marabu.bg блог

  2. Кремена Христова says:

    Здравейте,
    От скоро изработвам ръчнонаправени бижута и имам намерение да продавам по интернет.Моят въпрос е как става плащането на данъци ако нямам регистрирана фирма след като съм продала мои бижута, и по точно като физическо лице как е осчетоводяването.Само това не ми стана ясно, иначе останалите статии са много изчерпателни. Аз вече имам страница в Дауанда.И трябва ли да си регистрирам фирма за да извършвам тази дейност.
    Благодаря Ви.
    Кремена

    • marabu says:

      Здравейте! Пожелаваме успех с развиването на бизнеса Ви. За компетентно мнение по вашето запитване е по-добре да се консултирате с Весела Иванова чрез нейния сайт 2plus2.bg :)

  3. много полезни и интересни информации – особено за тези които не са се сблъсквали с тази тема, а възнамеряват да региситрират собствен бизнес – продължавайте така – поздрави и до скоро

  4. Ивана Стоянова says:

    Здравейте,
    Изработвам бижуа от естествени камъни и вече имам много клиенти и искам да регистрирам ателие , интересува ме има ли някакви изисквания(и къде трябва да попитам за тях) към материалите които се използват при изработката на бижутата, и изискват ли се сертификати за всеки материал и етикети на всеки изработен продукт, защото мой колеги казват че всичко трябва да е етикирано иначе съставят актове.

    • marabu says:

      Здравейте,
      До колкото знаем изискванията за отваряне на магазин-ателие са доста и е най-добре да се обърнете към компетентните органи.
      Проверете и в Закона за защита на потребителите :)

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*