2. Къде да разположим главния обект
Мястото на главния обект в кадъра има съществено значение за доброто композиционно изграждане на всяка снимка. Къде е това място – в средата на кадъра, в левия или десния ъгъл?
На този въпрос дава отговор правилото за „златното сечение“. За по-лесно прилагане и възприемане ще го сведем до простото правило на третините. Когато разделим картинното пространство на по три равни части хоризонтално и вертикално, получаваме четири пресечни точки. Когато поставим сюжетно важният за нас обект ( цвете, чаша с вино, къща, човек и т.н.) близо до някоя от тези точки, винаги получаваме добра композиция.
Ил. 2.1. С този морски пейзаж илюстрираме правилото на „третините“. Червеният платноход е точно до една от пресечните точки.
Запомнете, че центърът на снимката (с много малки изключения) е най-слабото и неподходящо място за разполагане на главния обект. Направете следното упражнение – когато снимате вашите близки и приятели пред някой интересен пейзаж или исторически обект, не ги разполагайте в центъра на кадъра, а ги разположете близо до една от линиите разделящи на три части снимката.
Ил. 2.2. Червените линии разделят снимката точно на три равни части. В този пейзаж от Широка лъка, къщите лежат точно върху тези мислени линиите.
Още нещо важно. Тези четири точки лежат на двата диагонала – горе ляво – долу дясно и горе дясно – долу ляво. Опитните фотографи се стремят да разположат важните елементи на снимката по продължението на някои от диагоналите. С малко практически упражнения, това се усвоява лесно, а ефектът върху вашите снимки ще бъде поразителен. Още докато снимате се опитайте да завъртите визьора на фотоапарата, така че някои важни линии ( например линията между пясъка и водата) да се разположат по някой от двата диагонала.
Ил. 2.3. На тази рекламна снимка за бредцели, житните класове са разположени точно по продължението на диагонала горе ляво – долу дясно.
Ако се възхищавате на фотографското изкуство, можете да посетите личния сайт на доц. Динамир Предов http://dinamirpredov.org/