Принципи в дизайна на бижутата – баланс

В поредица от статии, в новата ни категория „Училище по дизайн“, ще ви запознаем с основните 7 принципа в дизайна, приложени в изработването на бижута. Решихме по любопитен начин да открехнем още една вратичка към знанията за Приложната бижутерия. С моделите на Ателие Марабу можете визуално по-лесно да възприемете съответните значения на всеки един от принципите – баланс, пропорция, контраст, единство, хармония и ритъм, посока на движение и яснота. Прилагайте ги в дизайна и композициите на бижутата си, за да постигнете определено възприятие или впечатление.

Първият и основен принцип, който ще ви представим е балансът. Той се състои във визуалното разпределение на материалите, цветовете, текстурите и елементите в дизайна на бижутата. За да не се предизвиква усещане за нестабилна композиция, трябва да съобразите елементите в модела спрямо тежестта им, така че двете му страни да се уравновесяват. Например няколко малки елемента могат да бъдат балансирани с един по-едър. Важно е да прецените хармонията в бижуто си не само във физически аспект, но също така спрямо цвета и текстурата на материала.

Баланс може да бъде постигнат в симетрични, асиметрични и радиални композици (около централна точка).

Симетрична композиция

Един от най-често използваните принципи, с които лесно се постига идеален баланс, е симетрията. Основава се върху огледално изграждане – ако прекарате мислена линия от най-долната централна част на бижуто до закопчалката му, елементите от едната страна се редуват така, както и от другата. Следващите модели от бижутерийната кутия на Ателие Марабу илюстрират идеята за баланс в използваните материали, цвят, текстура и форма на елементите. Това са комплектите Анималистично и Fancy. От изключителна важност за визията на бижуто е да съобразявате съчетанията на различните материали и текстура на повърхността на използваните мъниста.

   

Асиметрична композиция

Единият случай на асиметрична композиция се изявява в нанизването на няколко малки елемента от едната страна, уравновесени с един по-едър от другата. При първото бижу визуално тежестта на едната страна е абсолютно изравнена с другата. Това е постигнато с използването на елементи в различни размери, изработени от материали с различна тежест. Допълнителен ефект и резултат от балансирането е поставянето на закопчалка отпред, изравнена на нивото на мънистата вулканична лава.

Другият случай е, когато се налага да балансирате контрастни по цвят материали – от едната страна нанижете по-тъмен, а от другата няколко по-светли. В бижуто In style композирахме елементи в класическата комбинация червено и черно. Сребристият цвят на металните елементи внася светлина и балансира бижуто цветово.

   

Този принцип на изграждане на композиция изглежда случаен и непланиран, но всъщност е по-труден за изпълнение от симетричния. Трябва да се избегнат проблеми, свързани с извъртане на модела, увисване в едната посока и неприятния му изглед.

Радиална композиция

Радиалният баланс се изгражда симетрично спрямо централна точка. Всички елементи са поставени така, че да водят окото към центъра на композицията. Морската звезда е добър пример, почерпен от природата.

В дизайна на бижуто Попътен вятър кръглите седефени мъниста, разполагани равномерно между мънистата лазурносин яспис, създават радиален тип композиция. При колието Ретро чар композицията е изградена с помощта на декоративни мъниста със стъклена рамка, чиято капковидна форма засилва радиалния ефект в долната му част.

   

Извънбалансираща композиция

Тази, на пръв поглед небалансирана композиция, може да създаде атрактивна визия, да предизвиква движение и емоция. Ефектът може да се създаде с по-едър фокусен елемент – закопчалка или мънисто, както в огърлицата Класика и пиано. При бижуто за зодия Овен интересен момент са чаровните нанизи с мъниста Тохо. Те стоят  настрани и олекотяват едрите мъниста огнен ахат.

   

Това е първата статия от поредицата за принципите в дизайна. Очаквайте и следващите, в които ще ви споделим още любопитни знания с чудесните примери на Ателие Марабу.

Сподели:
Тази статия е публикувана в Училище по дизайн. Запазете постоянна връзка.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*