Ние снимаме благодарение на светлината. Самото име на фотографията идва от гръцкото „фото графос“ – рисуване, писане със светлина.
Светлината от слънцето пада върху обектите от заобикалящия ни свят, отразява се от тях, преминава през лещите на обектива на фотоапарата и се „записва“ от матрицата на камерата или филмовата лента. Ефективното използване на светлината е в основата на добрата фотография.
Ил.1. Единствено с помощта на светлината можем да предадем нежната красота на тези цветя.
По своя произход светлината може да бъде естествена или изкуствена. Естествена е светлината, която идва от слънцето (лунната светлина, всъщност е отразена слънчева светлина), естествена е и светлината на светулките, но тя няма практическо приложение. Изкуствена е светлината от домашните крушки с нажежаеми жички, електронна светкавица, ЛЕД, светлината на халогенните лампи, луминисцентните осветителни тела, светлината от газената лампа, обикновената парафинена свещ и т.н.
Тук е мястото да си спомним за Исак Нютон и направените от него експерименти, с които доказва, че видимата бяла светлина може да се разложи на цветовете на дъгата. Без да навлизаме в излишни подробности, трябва да знаем, че светлината от различните източници има различно съотношение между отделните цветове. Това на практика означава, че и отразената от обектите светлина ще е с променена цветност.
Човешките очи имат рецептори за червен, зелен и син цвят. На същия принцип са конструирани телевизионните екрани и мониторите на нашите компютри. Нормалната дневна светлина има равно съотношение между тези три цвята – по 33%. Същият спектър има и електронната светкавица (включително и тези, които са вградени в нашите фотокамери). За разлика от тях домашните крушки и халогенните лампи излъчват светлина с превес на червените лъчи, което придава топло оранжев оттенък на осветяваните обекти. Светлината в сенките и в облачно време пък съдържа повече синьо, което придава неестествен тон на човешката кожа. Най-голям проблем за фотографите са луминисцентните лампи, които може да светят в нюанс от зеленикаво до розово.
В съвременните фотокамери са предвидени различни възможности за избор на автоматична корекция на цветните нюанси на светлината – от автоматичен бял баланс през избор на слънчева светлина (символ на слънце), светлина на обикновена крушка, луминисцентна лампа, електронна светкавица, сянка на сграда или облачно време. Професионалните фотокамери имат възможност и за ръчна корекция на цветната температура (професионалният термин за цветните нюанси на светлината).
Ил.2а, 2в, 2с – На тези илюстрации се вижда драматичната промяна в цветовете на сниманите обекти, получена в резултат на осветяване с различни светлинни източници.
Посетете личния сайт на доц. Динамир Предов http://dinamirpredov.org/, за да се насладите на майсторството на фотографията.
Вижте втората част от статията му, за да научите каква може да бъде светлината по своя характер и сила на насочване. И най-важното – нейното овладяване и управление за получаване на успешни снимки.