Фокусирането много наподобява човешкото зрение. Когато насочим погледа си към даден обект, всичко пред и зад него е размазано. Често, в нашето ежедневие, може да пропуснем някой близък човек, без да го забележим, защото сме насочили погледа си (фокусирали сме очите си) върху някоя витрина или плакат.
Пр.4. Една от прочутите творби на Салвадор Дали, изложена на витрината на една галерия. Понеже снимах през стъклото, трябваше да внимавам къде фокусира фотоапарата. В такива случаи фокуса често попада върху стъклото, за това фокусирах ръчно.
ПРИ КЛАСИЧЕСКИТЕ ФОТОАПАРАТИ, въртейки пръстените за фокусиране на обектива и наблюдавайки във визьора на фотоапарата, ние избираме момента, в който обектът е на фокус. Това става с помощта на микропризмен растер (виждаме изображението бистро и рязко, когато е на фокус) или с клиновидна система – при нея насочваме централната част на обектива към някаква относително права част от обекта (част от облеклото) и когато линията е права, имаме точно фокусиране.
Пр.5. Тази живописна композиция, на творбите на уличен художник, успешно имитиращ Ван Гог, не е трудна за фокусиране, но трябваше да издебна подходящ момент и да снимам бързо, защото художникът не разрешаваше да бъде сниман. За целта използвах висока чувствителност на матрицата – ISO 400.
ПРИ ЦИФРОВИТЕ ФОТОАПАРАТИ системите за автоматично фокусиране са различно усъвършенствани в зависимост от цената на фотокамерата. При по-скъпите камери имаме няколко точки за фокусиране, което гарантира по-прецизен фокус.
Пр.6. Прочутите венециански гондоли, паркирани в очакване на своите клиенти. За да получа по-голяма дълбочина на рязко изображение, избрах бленда 11, но това наложи да повиша чувствителността на ISO 200, за да имам подходяща скорост. Вълните непрекъснато движеха гондолите нагоре-надолу и щяха да размажат контурите на лодките, при по-ниска скорост.
Всъщност при фотоапарата ние имаме рязко изображение НЕ САМО в равнината, в която сме фокусирали, а малко преди нея и малко след нея. В зависимост от задачите, които сме си поставили, може да търсим различен ефект. Когато снимаме портрет, за нас е важно само лицето на снимания обект, но когато снимаме пейзаж или натюрморт ние искаме изображението в целия кадър да е остро изобразено (да е на фокус).
Пр.7. Прочутият Колизеум в Рим. Нарочно изчакахме да мине осем часа вечерта, за да бъдат запалени атрактивните светлини. Наложи се да снимам на ISO 1600 от монопод ( еднокрак статив). При снимането на подобни обекти възниква въпроса къде да фокусираме. Лично аз предпочитам да фокусирам в по-близката до мен част на сградата.