Цветът във фотографията – II

За да разберете смисъла на белия баланс, трябва да изясним няколко неща, свързани със светлината:

  1. Припомнете си, че бялата светлината съдържа различни цветове. Дневната светлина, идваща от слънцето е съставена от червена, оранжева, жълта, зелена, синя и виолетова светлина. От друга страна, земната атмосфера има специфична пропускливост към видимата част на спектъра на светлината. Сутрин, при изгрев слънце,  светлината преминава косо през атмосферата и част от сините лъчи се разсейват, на което се дължи оранжевият тон на изгрева. По обяд светлината пада перпендикулярно, изминавайки по-малко разстояние през атмосферата, като разсейването на светлината е най-малко и затова светлината е бяла.

Ил.4. Всяка вечер в град Оя на остров Санторини над 1000 човека се събират, за да присъстват на неповторим спектакъл – залеза на Слънцето. Ако снимате на автоматичен бял баланс, то софтуерът на фотоапарата ще се опита да компенсира (изчисти) оранжевото сияние на залеза, като по този начин ще се унищожи очарованието на цялото преживяване. За това, ако искате да уловите тоналностите на изгрева или залеза, снимайте на позиция Дневна светлина (Daylight).

Ил.5. Когато снимате в гората, преминалата през листата на дърветата светлина има синьо-зелен нюанс. За да придадете топъл колорит на пейзажа, трябва да подберете правилния бял баланс. Опитайте различни варианти на Сянка или Облачно. В този случай аз използвах кехлибарен филтър, за да „стопля“ пейзажа.

2. Изкуствените източници на светлина също имат различен цветен нюанс  – парафинената свещ или огънят от дърва в камината хвърлят сенки в топло оранжево и кехлибарено. Флоуресцентната светлина е с различни тонове и предизвиква синкави или зеленикави отенъци. Прието е цветовете на светлината – от червено до виолетово да се измерват в градуси по Келвин, като по-топлите имат ниски стойности (светлината на парафинената свещ е около 1800 К), а студените (сините) имат по-високи стойности ( плътните сенки достигат 7000-7500 К).

Ил.6. На светлината на луминисцентно  осветление този бял лист изглежда зеленикав на снимката, макар че ние го виждаме като бял.

Очаквайте следващата част на статията, където доц. Динамир Предов ще ви изясни още за светлината и белия баланс във фотографията.

Посетете личния му сайт http://dinamirpredov.org/, за да видите и други ценни кадри от майсторството на фотографа.

Сподели:
Тази статия е публикувана в Професионална фотография за любители. Запазете постоянна връзка.

One Response to Цветът във фотографията – II

  1. изгодни камини says:

    Поздравявам ви за тези невероятни снимки,които сте направили.Според мен апарата не е от голямо значение,за да направиш една качествена снимка, а по скоро това да преценяваш светлината, ъгъла на падане и всички предмети как ще се отразява на важният акцент.Тук давате полезна информация, за която благодарим.Дано да качите още снимки.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*