Цветът във фотографията III

  1.  Човешкият механизъм за възприемане на изображения се различава от този на фотокамерата. Ако ние знаем, че нещо е бяло – например лист хартия, то ние го възприемаме като бяло, независимо, че цветът на светлината е топъл или студен.

Фотокамерата е инструмент, който няма тези качества и затова фотографът трябва да й „обясни“ какво точно да прави. Тя вижда белия лист на светлината на газената лампа като оранжев.

Ил.6а. Една от прочутите мозайки от Равена, Италия (шести век). За да се доближа до реалните цветове, направих няколко кадъра с различен бял баланс.

На практика, това означава, че трябва да зададем правилния бял баланс за съответната светлинна ситуация. Разбира се, че има и автоматичен бял баланс (auto), но ако искате да се доближите максимално до реалните цветове, не го използвайте. Ако вашите снимки са много синкави, оранжеви или зеленикави, то белият баланс е грешен. Повечето от цифровите фотокамери имат голям избор от светлинни варианти, които трябва да изберете, без да е необходимо да знаете съответните стойности в Келвини.

Дневна светлина (Daylight), Облачност (Cloudy), Осветление от лампа с нажежаема волфрамова жичка (Tungsten) и др., като всяка възможност е отбелязана с лесно разбираем символ.

   

Ил.7а и 7б. Тези два кадъра са заснети до прозореца на стаята и са осветени само с естествена светлина. На първия кадър белият баланс е на позиция  auto, а на втория е избран вариант Cloudy. Ясно се вижда преобладаващият син тон на първия кадър, докато на втория вече имаме реални цветове.

В професионалните и полупрофесионалните апарати има възможност за задаване на уникален бял баланс, заснемайки бяла или сива карта. Те могат да снимат в RAW формат (цифров негатив), който позволява да се правят лесни корекции на цветовете.

Ил.8. Прочутият МУЛЕН РУЖ в Париж. Тук имаме източници на светлина в няколко различни тоналности. В този случай режимът на снимане auto свърши добра работа.

Искам да подчертая нещо много важно – не е възможно да възпроизведете правилно цветовете, ако смесите два или повече, различни по характер източника на светлина. Например луминисцентна лампа и обикновена крушка, или дневна светлина и стандартно домашно осветление. Никакви трикове с фотошоп не могат да ви помогнат!

Сподели:
Тази статия е публикувана в Професионална фотография за любители. Запазете постоянна връзка.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*