Цена? Добър въпрос!

Все по-често, по време на уроците в Ателие Марабу, сред момичетата възниква заветният въпрос! Каква цена да поставим на бижутата, които правим? Достатъчно удовлетворителна ли е тя, за да се разделим по-лесно с моделите, които много си харесваме?

В публикацията Ами сега? Каква цена да поискам? вече ви предложихме две много практични и приложими формули за определяне на цена и няколко хитринки за финансов успех. Тъй като празниците, предразполагащи към импулсивно и щедро пазаруване, приближават с пълна сила, решихме да направим и втора част на статията.

Добре познати страни на темата, които понякога забравяме:

  • Цена на материалите

Каква е цената на материалите, използвани в изработката на бижуто? Съветваме ви да пазите всеки един документ и разписка с детайли за цената на отделните елементи. За да бъдете напълно точни, трябва да изчислите цената съответно на мънисто, грам, дължина, чифт, брой и т. н. Най-добре е да си направите електронна таблица, в която веднага да нанасяте събраната информация. Така, когато изработите нов модел, можете веднага да изчислите себестойността му, без да губите време и нерви. Описвайте ги като съдържание на материали, вписвайте си съответно и цените в същата таблица. Така, когато се наложи да изработите същото бижу, ще имате готова „рецепта за действие”.

  • Отделено време за изработка и цена на труда

Не подценявайте труда си – поставете си правдоподобна цена!  Макар и да правите бижута само като хоби и да не искате да го развивате в бизнес, никога недейте да преценявате само разходите за материали. В един момент, мисълта, че можете да печелите допълнителни доходи от продажбата им, ще започне да ви съблазнява. Тогава ще бъде неловко и трудно да накарате клиентите си да дават повече пари. Наш съвет е първоначално да подготвите три ценови категории с бижута с ниска, средна и висока стойност. Следете внимателно клиентите първо към коя ще се насочат и в коя ще се задържат по-дълго. В някой момент, ако решите да увличавате цените на бижутата си, направете го предпазливо и коректно, така че да не изгубите клиентите си. Предупредете ги, че предвиждате оскъпяване и им дайте възможност да пазаруват преди това. Тази стъпка няма да остане незабелязана. Бъдете искрени, покажете защо се налага увеличението. Например, че материалите и нуждите ви са се повишили и съответно се променя цената на моделите.

Добре забравяни страни на темата, за които понякога се досещаме:

  •  Скрити разходи

Може би ще ви прозвучи невероятно, но следните страни по темата също не са за подценяване! Понякога, предварителната подготовка за изработка на едно бижу отнема много повече време, отколкото клиентите ни си мислят. Ето някои от скритите разходи, за които ние се досетихме:

-време за обмисляне и проектиране на дизайна; Сложност и атрактивност на използваните техники; Непредвидени трудности в реализирането му и обмисляне на възможности за отстраняването им.

-време и възможност за снабдяване с необходимите материали. Мястото, от което закупуваме материалите, къде се намира – реален магазин, онлайн магазин, във или извън България ли е позициониран;

-време за добавяне на бижутата в личния ни сайт или друга платформа за продаване – подготовка на снимки и реклама;

-опаковка на бижуто – рекламна и транспортна (ако продавате през интернет или в страната);

-определяне на допълнителни цени за изложения, фестивали или онлайн продажба;

-определяне на редовни, празнични и промоционални цени.

Последните две точки са истински важни! Разработете си ценови формули за различни възможности. Винаги определяйте предварително по-високи цени, за да може в подходящия момент да ги намалите и клиентите ви да се възползват от вашите промоционални предложения.

Ето какво имаме предвид…

Разработване на цени:

  • Ако продавате бижутата си на едро  (в магазини), формула, по която можете да ги оценявате е следната:

Материали + общи разходи + труд + печалба = цена на едро

  • Ако продавате на дребно (по време на фестивали и изложения или онлайн) правилото е:

(Материали + общи разходи + труд + печалба) х 2 (или3) = цена на дребно

Много спонтанно курсистите ни реагират: „ Това е висока цена! Не мога да поискам толкова много! Никой няма да го купи!”. Отговорът ни е: „Разбира се, че трябва!”.

Има няколко психологически бариери относно причината за тази реакция.

1. Моите бижута не са достатъчно добри за тази цена.

Липсата на увереност е разбираема, когато тъкмо сте започнали да продавате и да печелите от ръчно изработените си творения. Тъй като не сте получили достатъчно отзиви и мнения от страна на клиентите, забелязвате само грешките и недостатъците на моделите си. Дайте им право на избор – оставете клиентите сами да изберат какво биха купили и колко биха платили за него.

2. Вие не бихте дали толкова пари за ръчно изработено бижу!

Ако постоянно се поставяте на мястото на най-сдържаните и стиснати клиенти, то само това ще се върти в главата ви. Повтаряйте след нас: „Аз не съм перфектния клиент. АЗ НЕ СЪМ ПЕРФЕКТНИЯ КЛИЕНТ”, след което потърсете перфектния!

Когато продавате бижутата си евтино, макар и да притежават качества, те биха останали незабелязани от клиентите. Ако предлагате качество на ниски цени, хората ще изпитват съмнения в истинността му. Не се подценявайте и не отстъпвайте от цените си. Създайте си обкръжение, което да оцени подобаващо труда и идеите ви. Със сигурност ще се появят хора, търсещи ръчно изработени бижута и уважаващи вашето творчество. Един от начините за спечелване доверието на потенциалните клиенти е именно цената. Покажете, че бижутата ви заслужават вниманието на публиката.

Бъдете всеотдайни и скоро ще постигнете успех! Бъдете упорити и не се предавайте лесно. Стремете се към следващата стъпка – бижу по поръчка! Тогава най-силно ще усетите удовлетворението от това, с което сте се захванали и признанието на клиентите. Полезни съвети за това, ще откриете в публикацията: Вдигнете летвата! Правете бижута по поръчка!

Сподели:
Тази статия е публикувана в Моето хоби ООД. Запазете постоянна връзка.

One Response to Цена? Добър въпрос!

  1. Уеб експерт says:

    Хубава статия и анализ. Интересно би било да споделите и опит освен за ценообразуването, как популяризирате подобно хоби и как достигате до потенциалните клиенти.
    Поздрави

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*