Да правиш бижута по поръчка – този процес, изпълнен коректно и точно, ще направи вас и вашите клиенти щастливи. Сигурно не познавате и дори не предполагате за техническата страна на дизайнерския процес. Изненадващо е, колко сполучливо може да се опише целият с блок-схеми, познати от софтуерните дисциплини. Всеки от вас интуитивно малко или много преминава през него. Важно е обаче да спазвате няколко важни стъпки в точната им последователност. Ясно ще проследите самата връзка с бизнеса и нуждата от непрекъсната комуникация с клиентите ви.
В много форуми, свързани с бижута, дискутират развиването на бизнес с тях. Това ни подкани да ви помогнем с процеса на изпълняване на поръчките на вашите клиенти и подобряване на услугата. За да ви се изясни материята, поставихме няколко въпроса, на които се постарахме да отговорим ясно и точно.
Кога една поръчка е клиентска?
Често музата ни събужда в малките часове на деня и дизайнът „се ражда”, докато творим. В това е чарът на дизайнерския процес. За да имате материална полза, освен лично удовлетворение, е добре да започнете да печелите от ръчно изработените си бижута. Макар и да изглежда несигурен доход, комисионните са добър начин за това. Опитайте да се доверите и да дадете своите бижута в посещаваните арт магазини.
Съставяйки портфолио с възхитителни модели, потърсете клиенти, които биха останали пленени от вас. След като намерите такива, започнете да работите върху техните поръчки. Понякога заявките може да са за нещо подобно на тези, които сте създали. Трудности се получават, когато клиентът иска нещо съвсем ново. Предизвикателство е да отгатнете желания дизайн според неговите обяснения. Независимо от заявката, ако има някакъв риск клиентът да не бъде удовлетворен от резултата, то можете да я приемете като наистина клиентска. Следете съветите ни, за да занете как да намалите възможния риск и да увеличите доверието в клиентите си.
Как да изясня какви са желанията на клиента?
За да сте сигурни в щастливия край, опознайте добре желанията на клиента, неговите изисквания за дизайна. Финансовите им възможности са много важни за създаването на модела. Те очертават материалите и аксесоарите, които можете да използвате. Кога ще се нуждаят от бижуто си? Срокът за изпълнение е също предпоставка за коректното изпълнение на поръчката, особено, ако ви е необходимо време, за да си набавите нужните материали. За кого е предназначено? Хитринка, която трябва да спазвате винаги – намирайте характерни детайли за човека, за когото правите бижуто. На каква възраст са клиентите ви? Сребърни или златни бижута предпочитат? Какъв е техният стил? Ежедневно бижу ли иска или за специален повод? Спрямо това, изберете как да бъде носено, цветовете и материалите да подхождат на тоалета. Не забравяйте да вземете желания размер на огърлицата, гривната или обиците.
Кога е коректно да поискам заплащане?
Когато сте набрали необходимия набор от изисквания, изберете мънистата и аксесоарите за бъдещия дизайн и ги заснемете. За да помогнете на клиента да си представи модела, можете да поставите мънистата до завършен дизайн. Изпратете ги в и-мейл до клиента, за да получите необходимото одобрение. Може да се наложи няколко пъти да преработвате дизайна си и дори да смените материалите, докато се случи това.
Веднъж удовлетворен от резултата, изпратете оферта, включваща и цената на куриерските услуги. Не подценявайте труда и фантазията си – направете правилното ценообразуване, така че и вие да сте доволни. Когато одобрят офертата, поискайте плащане. Водейки непрекъсната кореспонденция, на всеки етап от изработката на бижуто, клиентът би имал доверие във вас и никакво съмнение в резултата.
Как да сме сигурни, че клиента ще хареса резултата?
Не подминавайте таблицата! Погледнете отблизо, колко често проверявам, дали клиента е удовлетворен – когато изработвам дизайна, когато подготвям офертата, когато завършвам модела. Последна възможност за малки корекции от тяхна страна е преди да изпратя готовото бижу, затова задължително изпращайте снимка преди пратката. Но споделяйки непрекъснато с тях етапите от изработването на модела и избора на материали, ще се убедите, че няма да има генерални промени в последния момент.
Отношенията с клиентите ви не бива да спират до тук! Винаги се интересувайте как са възприели полученото бижу. Ако не сте се чували повече от седмица, не губете връзка с тях, потърсете ги. Клиентите се очароват, когато усещат внимание и грижа.
Ако все пак срещнете недоволен клиент, не се отказвайте. Опитайте се да отстраните проблема, дори и да се наложи да върне вече получено бижу. Позитивната обратна връзка е изключително ценна за развитието на малкия бизнес и за препоръчването ви на други потенциални клиенти.
Запазете хармония с вашия клиент
Описаният процес е индивидуален за всеки клиент, но все пак са базови принципи, които е добре да спазвате. Дръжте добри отношения с клиентите си, бъдете сигурни, че разбират правилно процеса и дизайна, уведомявайте ги често за развитието му.
Информираният и удовлетворен клиент е щастлив, а той може да ви помогне да разрастнете биснеса ви и повече хора да научат за вашето творчество!
® Цялото съдържание на този сайт е предмет на авторското право на Marabu.bg и Екселент Експертс ЕООД. Това съдържание не може да бъде копирано, възпроизвеждано или използвано по друг начин без изричното ни съгласие. Вие можете да копирате и възпроизвеждате отделни части от статиите ни при условие, че се позовавате на източника и поставяте линк към него.
Начинът на отваряне на линка не следва да въвежда потребителя в заблуждение по отношение на Marabu.bg и дейността, която развиваме, както и да уронва престижа ни.