На практика, фокусирането зависи от няколко неща…
(За това вече споменахме в раздела“Бленда“) :
Пр.8. В този кадър основното е тази малка госпожица, която се опитва да счупи дръжката на балона. Използвах дългофокусен обектив при максимално отворена бленда ( 4 ), за да фокусирам само върху детето, а всичко останало да е разфокусирано. По този начин задържаме вниманието върху най-главното.
а. На първо място това зависи от отвора на диафрагмата (блендата). Когато блендата е затворена (това означава голямо число – бленда 11, 16 или повече) имаме голяма дълбочина остро изображение. Когато блендата е широко отворена (това е малко число на блендата – 2, 8, 4 или 5, 6) имаме малка дълбочина на остро изобразяваното пространство.
Пр.9. Традиционното състезание с гондоли във Венеция. Голямата награда е 50 000 евро. В този случай, за да уловя атмосферата и да си осигуря по-голяма дълбочина на рязко изобразяваното пространство, използвах широкоъгълен обектив. Понеже и аз бях на лодка, която се клатеше избрах ISO 200. Фокусът е върху гондолата.
б. На второ място, това зависи от фокусното разстояние на обектива. Колкото обективът е по-късо фокусен (широкоъгълен), толкова дълбочината на остро изобразяваното пространство е по-голяма и колкото обективът е по-дълго фокусен (телеобектив), толкова дълбочината на рязкост е по-малка.
Пр.10. Класическа венецианска маска (изработена в Китай). Когато снимаме от близо, дълбочината на рязкост е по-малка, за това използвах по-затворена бленда. Фокусът е върху челото на маската.
в. На трето място, остро изобразеното пространство зависи от разстоянието между фотокамерата и равнината, която фокусираме. Колкото това разстояние е по-голямо, толкова дълбочината рязкост е по-широка.
Пр.11. Фабриката за стъклени изделия на остров Мурано, част от Венеция. При снимането на този кадър използвах чувствителност ISO 1600, скоростта е 1/30 сек, а блендата е 4,5. Виждате как се е размазало стъкленото изделие, при движението на ръката на майстора. В такива случаи се правят повече снимки, за да имаме избор.