Изработвате ли сами вашите бижута? Предизвикателство ли е да правите накити за хората около вас и да поемате поръчки? Ако творите, не само според личния си вкус, ако вече имате клиенти извън границите на семейството и кръга от приятели, ако сте достигнали момента, в който сте започнали да печелите от бижутата, които правите и това се превръща в основен източник на доходите ви, тогава е време да предприемете първата крачка към изграждането на вашия бизнес-план. Този подход ще систематизира работата ви, би изяснил приходите и разходите и ще спести време и енергия в ненужни действия.
Когато усетите, че харчите за хобито си повече, отколкото е нормално, трябва да прецените дали искате да го развиете в професия, след което да съставите план на действие. Макар и да не можете да спечелите милиони с ръчно изработени бижута, недейте да подценявате бизнеса си. След статиите за първите стъпки в планирането на бизнес с ръчно изработени бижута – част I и част II, в настоящата публикация ще си зададем няколко въпроса, с които лесно ще познаем кога трябва да започнем да мислим в тази насока.
Кой е най-важният въпрос, на който трябва да си отговорим при съставянето на бизнес-план?
Първият и най-важен въпрос е: „На кого ще продавам своите бижута?” – адресирайте и определете аудиторията си. Направете проучване колко са еднаквите продажби в месеца, колко са новите клиенти и кои са редовни, поемате ли поръчки. Всичко това ще ви помогне да определите стойността на бижутата си и с каква интензивност да работите. Стилът, в който творите, определя лицето на вашите почитатели. Изяснете в каква насока ще са изработваните от вас бижута, за да отсеете конкуренцията си. Така ще прецените до каква степен сте разпознаваеми и оригинални. Следващото важно уточнение: „Как ще продавам своите бижута?” – на базари, партита, в собствен онлайн магазин или сайт, в местната арт галерия. Възможностите са разнообразни, но всяка една има своите характерни особености и изисквания. Всяка една предполага различни инвестиции, както финансови, така и времеви.
Как да подходим с продажбите в интернет?
Извършването на продажби в интернет не е толкова лесно, колкото изглежда. Организацията на такъв тип предлагане е доста трудна, изисква постоянство, а понякога и сътрудничество. Добра и улесняваща алтернатива на личен сайт платформи като Etsy и българските бързо набиращи доверие 10fingers, Bazarino, Ръчна изработка – с ръце и сърце, в които с качествени продукти лесно бихте организирали личен магазин. Най-хубавото на този вид онлайн магазини е, че не е необходимо да имате предварително регистрирана фирма. За начало се огледайте за познати, на които имате доверие и които биха могли да ви помогнат срещу минимално заплащане – необходими са качествени фотографии, правилни и ясни описания на техниката и материалите, познания по маркетинг, отделяне на време за изпращане на пратките. Потърсете коректна куриерска фирма с евтини услуги. Грижливо опаковайте изпращаните модели.
Необходимо ли е при съществуването на реален магазин, да отделим време и да развиваме такъв и във виртуалното пространство?
Все още потребителите в България предпочитат да видят на живо съответния продукт, преди да извършат покупка, особено, когато той е ръчно изработено бижу. Опирайки се на опита си и срещите ни с многобройните посетители по време на различните ни участия, предлагането в интернет бързо набира доверие. То определено би засилило бързо популярността ви, не зависи от разстояния и граници, би предизвикало любопитството на потенциалните клиенти да ви посетят на място във вашия магазин или галерия. Времето, прекарано в социалните медии, не е загубено, когато го използвате пълноценно. В платформи като Facebook, Google+, Pinterest, можете да общувате с клиентите си, да ги известявате относно новостите във вашата дейност. Трудно е само от изображенията хората да възприемат предлаганите бижута, затова се стремете да градите отношения, помагайте им по-лесно да направят избора си, спечелете доверието им.
Кой е ключовият въпрос, който всеки автор не трябва да спира да си задава?
Не спирайте да мислите къде искате да бъдете след две години и какво можете да направите днес, за да достигнете мечтата си. Това включва откриване на нови хоризонти и начини на предлагане на бижутата ви, търсене как можете да сте атрактивни и интересни, управление на доходите ви. Важно е да се научите да следите стриктно разходите за консумативи, транспорт, реклама. Събирайте касовите бележки за разходите ви в кутия, а събраните средства от ръчно направените бижута – в отделна сметка, така че на определен от вас период, да можете да правите равносметка. Сравнете плюсовете и минусите и ако не сте достигнали целта си, е необходимо да смените плана. При съмнение, че не можете да се справите сами, потърсете помощ от счетоводител. Ако сте доволни от постиженията, помислете как можете да го подобрите. Не спирайте да усъвършенствате уменията си. Потърсете уроци и специализации, надграждащи уменията ви, участвайте в конкурси, за да сравнявате нивото си с други автори, сверявайте часовника си на световно ниво.
Кое е най-голямото предизвикателство за един дизайнер с ясен бизнес-план?
Най-голямото предизвикателство е постоянството. Самодисциплината е качество, неприсъщо за творците, но е важно да си изградите такава, за да следвате стриктно плана си. Това е тайната добавка за развитие на професионална и трайна кариера.
Не съм се хванала много сериозно с този бизнес. Продавам само на приятели и приятели на приятели. Все пак, чувството е неверотно чувството, когато някой оцени твоето изкуство.